sobota 13. února 2016

Džíny v mém století páry

Jsem pamětník. Pamatuji si dokonce parní lokomotivy v běžném provozu Československých státních drah, takže patřím tak trochu do století páry.


Spoustu vzpomínek na tohle století páry mám spojenou s nákupem džín. Když jsem na začátku puberty po prvních džínách zatoužil, nebylo vůbec jednoduché nějaké sehnat.


Měl jsem velkou výhodu v tom, že jsme doma měli stálý a legální přísun tuzexových bonů. Získat totiž v té době džíny legálně bylo možné pouze v Tuzexu - bizarním obchodu s kapitalistickým zbožím. Jedny z mých prvních džín měly značku Rifle, což byla italská společnost, která tenkrát měla v ČSSR takový vliv, že pojem rifle se používal jako synonymum pro džíny a správné označení dokonce na dlouho vytlačil.

Čas na "opravdové" džíny přišel až na gymnáziu. Tenkrát jsem si bony nakoupil za peníze z brigády sám u jednoho veksláka v Ostravě. Hned jsem je utíkal utratit a koupil si tak své první levisky. Nádherně voněly Amerikou a prohnilým kapitalismem. Snad hned druhý den jsme je s kamarádem zúžili, neboť tehdy se zrovna kolotoč módy v oblasti džín zastavil na něčem, co se dnes nazývá slimky.

Na obrázku nahoře není onen kamarád se šicím strojem, ale jiný spolužák a podvratný živel. Dnes je to uznávaný lékař a jeden čas primář nejmenovaného oddělení nejmenované nemocnice.


Možná právě v téhle zvláštní době se ve mně začal rodit dnešní pozitivní vztah k džínovině. Tenkrát to byl důležitý symbol některých mladých a nebylo lehké se k němu dostat. Každé džíny a každou "džisku" jsem náležitě opečovával. Svým způsobem mi to zůstalo dodnes.


Dnes je spíš problém nějaké džíny si z toho množství střihů značek a barev vybrat. Velmi dobrý je výběr v e-shopu jeans.cz.

3 komentáře:

  1. nahlizim diky odkazu na modnim pekle. je to velmi osvezujici cteni :] ale neda mi to se nezeptat, jake je propojeni na eshop?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za hodnocení. :-) S e-shopem spolupracuji. Některé oblečení, které je na mě vidět, je z něj.

      Vymazat