pondělí 15. února 2016

Džíny, díry a dírky

Pár lidí už ve mně poznalo samozvaného odborníka na džíny a bombardují mě dotazy. Jeden z nich se týkal mého názoru na děravé džíny. Dnes to tedy bude o dírách a dírkách.



Nejprve můj ryze osobní přístup k dírám na džínách. Na mých džínách nemá co dělat žádná díra, která by na nich nevznikla sama od sebe. Ještě jinak řečeno: díry si na džínách sám záměrně nevytvářím.

Pokud se ovšem nějaká ta díra objeví, hýčkám si ji a všemožně opatruji. Její úpravu provádím zásadně sám; na svoji díru bych nenechal sáhnout nikoho jiného. Možná, že výsledek není nijak omračující, ale rozhodně je velmi autentický. Ozývají se dokonce hlasy, že bych se tvorbou děr na džínách mohl živit. Něco na tom je; ruční práce je dnes velmi ceněná. Posuďte sami.


To, co jsem napsal neznamená, že uměle roztrhané džíny nějak odsuzuji. Občas se mi líbí, občas ne. Ovlivňuje to několik faktorů. Nejprve bych se věnoval pohledu na roztrhané džíny u žen. 
(V případě, že budu na dalších řádcích psát o dírách na dámských džínách, budu v rámci odlišení od mužských děr používat pojem dírky.)

Dost záleží na tom, jaká žena dírky nosí. U některých vypadají dobře bez ohledu na další faktory. Důležitá je úprava dírek. Ta by měla být velmi pečlivá tak, aby dírky vypadaly maximálně přirozeně. Pokud majitelka džín popadne nůžky a bez rozmyslu se do toho pustí, nedopadá to dobře. Takhle upravená dírka vypadá velmi nepřirozeně. Záleží také na tom, k jaké příležitosti a v jaké kombinaci žena něco takového zvolí. Už se mi stalo, že jsem dorazil do divadla v obleku a vyleštěných lakýrkách a první na koho narazím byla slečna v lodičkách na jehlovém podpatku a saku. Mezitím jen dírky. Slušelo jí to, ale mnohem víc by jí to slušelo o padesát metrů dál.



Jak se dívám na díry na džínách u mužů? Téměř vůbec. Docela legrační mi u pánů připadají takové ty prostřihy na kolenou. Mám s tím jistý problém. Nějak mám zafixovanou představu, jak by tahle velmi rozšířená úprava džín mohla u žen vzniknout přirozenou cestou. V případě mužů je podobná představa docela divoká.

Nejsou díry na džínách jako módní hit na ústupu? Nemyslím si. Roztrhané džíny se nosí již několik desítek let a asi ještě dlouho nosit budou. 

Poprvé se jako "modní" prvek objevily nejspíš s prvními hippies. Předchozí subkultury nebyly ve svém oblékání tolik orientované na destruktivní prvky jako jsou díry, záplaty apod.

Typické jsou roztrhané džíny pro punk. Díry na kolenou můžeme najít třeba u Ramones nebo ikony britského punku Sex Pistols.

Ramones

Na stránce v odkazu je vidět s dírou na koleni Sid Vicious - největší punkový grázlík. Přemýšlím, co by asi dělal, kdyby dnes viděl nějakou manažerku na jehlách, v tričku Sex Pistols pod luxusním sakem a v džínách s dírou podle vzoru na oné fotografii. Nejspíš by vstal z mrtvých, koupil (spíš někde ukradl) baskytaru a proklál by si s ní svoje prohnilé srdce.

Jelikož punk nikdy neumřel, objevovaly se děravé džíny i v dalších letech. Akorát je vzaly za své i jiné subkultury. Vidět jsme je mohli například u stylu grunge. Narazil jsem například na pěknou fotku kapely Nirvana, kde na sobě mají  Kurt Cobain a Krist Novoselic džíny, které jakoby vypadly z katalogu pro kolekci jaro/léto 2014. Tahle fotka není zdarma k dispozici, ale našel jsem jednu neméně zajímavou.



A kruh se nám moc hezky uzavírá. Jako hudební vložku dnes zařazuji skladbu kapely Hole s frontmankou Coutney Love, což není nikdo jiný než manželka Kurta Cobaina.



Žádné komentáře:

Okomentovat