středa 28. prosince 2016

Curling

O tom, jak jsem se dostal ke curlingu, jak jsem v něm dobrej, jaký k němu volím outfit a možná pár skutečností, které jste o curlingu nevěděli.

První zmínky o curlingu pocházejí z šestnáctého století. Hrálo se na zamrzlých skotských jezerech a i v novodobých dějinách má Skotsko výsadní postavení mezi zeměmi, které v curlingu něco znamenají. Není tedy divu, že na žánrových obrázcích jsou často hráči curlingu v kiltu.


V téhle souvislosti se nabízí otázka, jak asi Skotům bylo půl dne na zamrzlém jezeře, jestliže, jak se tvrdí, pod kiltem nic neměli. Snažil jsem se o téhle všeobecně rozšířené informaci něco zjistit a narazil na český web kilt.cz a článek o tom, jak může chlap s kiltem zareagovat na otázku, co pod ním má.
Sám mám teorii, že ke curlingu v kiltu nutně patřila skotská whisky. Otázka je, jak to ovlivňovalo přesnost ve hře.


Někoho, kdo připomíná hráče curlingu, je možné najít na fantastickém obraze Lovci ve sněhu Pietera Bruegela staršího z roku 1565. Obraz asi všichni znáte, pokud snad ne, doporučuji důkladnou prohlídku třeba ZDE.


Detail hráčů prozradí ještě další zajímavost. Zřetelně je na něm vidět někdo, kdo silně připomíná hokejistu. Hokej přitom vznikl v Kanadě koncem 19. století. Jasně, předchůdce hokeje nalezneme hluboko v historii po celém světě. Stejně mě ovšem tahle skutečnost na téměř půl tisíciletí starém obraze nepřestává fascinovat.


Je tu ovšem ještě jedna záhada. Jak se curling objevil na obraze vlámského malíře, který podle všeho nikdy ve Skotsku nebyl? Současně to vypadá, že žádný z hráčů na obraze nemá smeták. Vysvětlením je nejspíš to, že na obraze je jiná, curlingu velmi podobná, hra. 


S velkou pravděpodobností jde o Stockschießen, Eisstockschießen nebo Eisschissen, česky metanou. Ta je údajně ještě mnohem starší než curling, má jiný princip a má tradici v alpských zemích, kde Bruegel byl. 


První pravidla curlingu byla podle všeho sepsána v roce 1716 ve skotském Perthu. Ve Skotsku také v roce 1838 vznikl první klub: Grand Caledonian Curling Club.


Za první mistrovství světa v curlingu je brán Scotch Cup v roce 1959, kdy spolu soupeřily pouze týmy Kanady a Skotska ve třech skotských městech. Prvními mistry světa se stali Kanaďané.


Kanaďané potom vítězili i v dalších letech. Skotové se stali mistry světa teprve v roce 1967 v Perthu, kde už hrálo osm týmů. 
Ženy o titul mistryň světa soupeřily poprvé až v roce 1979. Fotodokumentaci jsem nenalezl, proto jen ilustrační foto.


 Z posledních největších turnajů ženského curlingu je ovšem fotografií spousta. Mnohé stojí za to.


Na Zimních olympijských hrách v Soči mělo asi nejhezčí tým Rusko. Na fotografii navíc chybí Anna Sidorova, která byla považována za nejlepší a nejhezčí hráčku týmu. Posuďte na následujících fotografiích. 




Tenhle tým ovšem v Soči neuspěl, Rusky se zatím prosadily na třech posledních světových šampionátech, kde vždy získaly bronz.


V Soči zvítězily Kanaďanky. (Také teda Kanaďani, ale ti nás tolik nezajímají.) Hlavní hvězdou kanadského ženského týmu byla Jennifer Jones.


Kanaďanky vyhrály poslední olympiádu, ale poslední tři světové šampionáty ovládly Švýcarky. 


Za švýcarský tým bych vyzdvihl výkon Christine Urech. Vždycky jsem přemýšlel, jak si představit Švýcarku. Myslím, že Christine je ideální vzorek.


Nějak nám z ženského curlingu vypadlo Skotsko. Skotsko naposledy vyhrálo mistrovství světa v roce 2013 v lotyšské Rize.


K vítězství Skotska napomohla především Eve Muirhead. Ta pak byla také významnou hráčkou britského (skotského) týmu, který získal na olympiádě v Soči bronz.


V Rize vybojovaly bronz Kanaďanky. Hlavní a nejhezčí hráčkou tohoto týmu byla Emma Miskew.


Konečně se dostáváme k mým zkušenostem s curlingem a k dalším informacím z úvodních vět. Jak jsem se ke curlingu dostal? Já přesně nevím. Jednou jsem byl asi nemocný a sledoval v televizi vše, co zrovna vysílali. Jestli to byl zrovna souboj z roku 1924, to fakt nevím.


Dobře, tak já to prozradím. O curlingu nic moc nevím. Původně jsem chtěl napsat článek inspirovaný touhle fotografií.


Na fotce jsem měl stát s lyžemi, které mi měl poskytnout kamarád. Vše bylo perfektně připraveno. Lyže jsou vidět na snímku z nějakého léta. Bohužel, kamarád lyže prodal.


Zkuste si teda nějak spojit úvodní fotku a lyže na předešlém snímku. Tak nějak měl vypadat dnešní uvodní snímek s vánočním svetrem.


Když jsem neměl k dispozici lyže, musel jsem vzít za vděk prvním předmětem, který mi přišel pod ruku. Tak nějak vznikl dnešní příspěvek. O tom, jak jsem závodně běhal na lyžích někdy příště.
Pokud se cítíte nějak ochuzeni, tady je ještě jeden zajímavý obrázek. Curling na dobové reklamě na rybí konzervy.


Ještě jedna zajímavost. Poslední mistrovství světa mužů se konalo ve Švýcarsku a zvítězili Kanaďané. Mistrovství světa žen proběhlo v Kanadě a zvítězil tým Švýcarek.

Kanaďanka Kenda Legaspi z The Creepshow

Z téhle skutečnosti vychází dnešní hudební vložka. Dnes zahrají Kanaďané a Švýcaři.  
Kanadští The Creepshow hrají slušné psychobilly.


Donedávna s nimi zpívala Sarah Blackwood, která je nyní známější z působení ve Walk Off The Earth.



Dobacaracol je projekt dvou sympatických Kanaďanek.



Z úplně jiné oblasti je ženská kanadská kapela Justine. Patří do okruhu Rock in Opposition a tomu odpovídá jejich hudba.



Z Rock in Opposition jsou také dvě švýcarské kapely - Debile Menthol a Nimal.




Christian Zehnder je taky Švýcar. Trochu se omlouvám za to zvláštní video, ale skladba Wat Ju No nejlíp ukazuje, co tenhle génius umí se svým hlasem.

Žádné komentáře:

Okomentovat