sobota 28. ledna 2017

Pozice stromu

Původně jsem chtěl do dnešního příspěvku zakomponovat pár vět o tom, jakou významnou roli v mém životě hrají stromy. Pak jsem si vzpoměl, že existuje joginská poloha (ásana) pozice stromu (vrkšásana) a můj původní koncept se rozpadl.

 

Nakonec jsem nasbíral materiál na dva díly a toto je první z nich. (Ono, abych řekl pravdu, ve skutečnosti stačilo hodně škrtat a mohl vzniknout jeden jakžtakž normální díl.)
Nejprve dvě fotografie z natáčení. Stát chvíli v poloze, která aspoň vzdáleně připomíná pozici stromu, není pro netrénovaného člověka vůbec jednoduché.
.

Pozice stromu jako "růstové formy vyšších rostlin" v mém životě není bezvýznamná. Stromy mě v mnoha podobách zajímají a počet těch, které jsem vlastníma rukama zasadil jde do stovek. Když už jsme u toho, mám dva syny a dům jsem nepostavil, jen jsem trošičku hlídal práci řemeslníků. Na to moudro o tom, co by měl správný chlap během života všechno udělat, jsou různé názory.
Zpět k joginské poloze stromu. Jak vlastně vypadá vrkšásana v o stupínek lepším provedení?


Aby nedošlo k mýlce, já jsem nebyl vždy takové nemehlo, které se kácí při obyčejném stoji na jedné noze. Kdysi jsem se józe docela aktivně věnoval. Taky o starověké Indii mám dost nastudováno. Znám třeba velmi zajímavý příběh, který se k vrkšásaně váže.
Asi jste už někdy slyšeli o nějakém jogínovi, který sílu své (hinduistické) víry prokazuje tím, že dlouhodobě setrvává v nějaké poloze. Není to několik minut nebo hodin, je to několik let.


Mezi těmito jogíny se našlo hodně takových, kteří takhle stáli na jedné noze právě ve vrkšásaně. Jistý maharádža prý takové jogíny (sádhuy - svaté muže) sbíral a instaloval ve své zahradě. Časem tak vzniklo bizarní, ale velmi pozoruhodné a uctívané stromořadí.


Sádhu na ilustračním snímku nezaujal polohu stromu, ale padangušthásanu - dřep na jedné noze. Na dalším snímku je v této poloze vidět dívka, která se docela proslavila fotografiemi, kde je v různých polohách nahá. Říká si nude_yogagirl a její fotografie rozhodně stojí za shlédnutí.


Otecfura má na jógu osobitý pohled. Za to si zaslouží přidělit další sympatickou jogínku. Ta je v pozici tanečníka - nataradžásaně.
Nalim Ykop se o józe moc nezmiňuje, ale téma strom se v jeho tweetech přece jen objevuje. Jak jinak než v kombinaci s "tříletkou".

Ještě jedna vrkšásana

Třetím člověkem z Twitteru, kterého bych dnes zmínil, je čerstvá celebrita Martin Selner. Je vidět, že Martin neběhá jen od ledničky k vínotéce, jak by se občas někdo mohl domnívat. Běhání v lese je fajn. Mezi stromy může chlap snadno narazit na příjemnou společnost - laně, srny, roštěnky...


Když jsem hledal nějaký svůj tweet, ve kterém se vyskytuje strom, narazil jsem m.j. na tento:

Hudební okénko bude dnes po nějaké době zase zčásti české. Traband se tady už jednou objevil a určitě zase objeví. Dnes Muž, který sázel stromy.


Taky La Caravane Passe jsem tady už pouštěl. První klip je plný sádhuů, takže se dnes hodí.






Žádné komentáře:

Okomentovat